Di Dunia Yang Lagi Satu

Banyak Duit bukan bererti Hidup Senang. Senang Hidup bukan bermakna duit banyak.
Maka aku pilih yang senang-senang jea !

Banyak duit bukan bermakna orang kaya. Orang yang kaya tidak semestinya banyak duit.
Aku tak nak duit.... tapi aku pilih nak jadi Orang Kaya only !

Ada harta tidak bermakna hidup senang... Hidup susah tidak semestinya tiada harta

Yang ini aku tak nak banyak, tak nak sikit... Bagi aku ngam-ngam cukup la,
janji aku selesa di sana... di dunia yag lagi satu !

Read more...

Siapa Yang Makan Cili

Siapa yang makan cili dialah yang terasa pedas. Jika korang yang makan cili maka korangla yang terasa pedas... betul kan cakap aku nie ? Tapi kannnn.... korang kena percaya jugak, bahawa tidak semestinya pedas itu hanya datang dari cili. Rasa pedas yang kita rasa pun bukan semestinya di dalam mulut atau sekitar tekak tetapi telinga pun boleh jugak berasap menahan pedas.

Ini contoh aku nak bagi tau korang... " hang kalu nak jadi menantu aku, tauk(campak) moto honda cup hang tue dalam sungai, pas tue ganti Proton model terbaru... barula hang layak jadi menantu aku...." Pedas tak ? bukan kerana makan cilikan ? Pedas itu di telingakan ? dan pedas itu kerana mulutkan ? 

Dalam satu hal yang lain pedas nie jugak kadang-kadang datangnya dari mulut ustaz-ustaz yang mengajar di majlis-majlis ta'alim di masjid-masjid atau di surau-surau..... ceramah la senang cakap ! Contohnya bila ustad cerita isi syurga dan penghuninya, melopong jea mulut dengar dengan penuh takjub, terasa macam dah kompom masuk syurga. Bila ustad cerita bab keadaan di neraka pulak, tunduk jea masing-masing... dengan penuh keinsafan... layuuuu jea semacam ! Tetapi bila ustad bukak kitab pada bab yang menyatakan HUDUD.... haaaaa masa nie la ada telinga-telinga yang rasa tersangatla pedasnya. Maka berkatalah mereka itu bahawa mulut ustad sangat pedas dan pedas ini sangat terasa... lalu sampai di telinga-telinga mereka ! Ha ha

Ishhh.... terasa malas la pulak aku nak sambung lagi cerita Siapa Yang Makan Cili nie... Lagi panjang cerita, lagi la bertambah pedas nanti, Itu belum lagi cerita Pukul Anak Sindir Menantu.... itu pun pedas jugak tue ! Makan satay jea jika tak mau pedas.... Ok la yea...! 

Read more...

Bukit Tabur

BUKIT TABUR nie terletak di belakang Taman Melawati Ulu Kelang. Ia dikenali jugak dengan nama Dragon Back Bone... tak la susah sangat nak cari jika nak ke sini, senang cakap kat Kelang Gate la.... tempat budak-budak ponteng sekolah zaman aku sekolah dulu... sekarang nie tak tau la pulak aktiviti ponteng sekolah kat situ masih subur atau tidak ?

Harap harap pelajar sekarang lebih insaf, tak dea pekdahnya ponteng sekolah. Mak bapak kena la pantau sikit kegiatan anak-anak... abang-abang polis pun rajin-rajin la round-round area tue.... janganla rajin sangat kerja kat Perhimpunan Bersih jea.. (aku dah nak mula melalut dah....)

Untuk nak share pemandangan Bukit Tabur nie korang tak ada jalan lain melainkan terpaksa mendaki melalui cerun-cerun yang curam yang berbatu, tapi yang bestnya laluan atau trail dia tak licin walau baru lepas hujan dan tidak jugak lecak. Bagaimanapun pengunaan kasut yang sesuai sangat la dinasihatkan.... pakai selipar bukan tak boleh... tapi orang benci tengok ! selekeh... Cara lain untuk naik ke atas Bukit Tabur nie ialah dengan menaiki helikopter itu pun jika mak bapak korang banyak duit... kalau tidak, mendaki jea la macam aku selalu buat.

Mendaki Bukit Tabur nie paling lama pun cuma mengambil masa dua jam jea itu pun rasanya untuk pendaki-pendaki yang pancit jenis tak cukup angin... macam aku la contoh dia.. yang membuatkan lama duk kat atas tue pasai saja nak lepak lama nak enjoy pemandangan atau jugak kerana terkena Sawan Photo !

Antara pemandangan yang korang boleh lihat jika korang mendaki Bukit Tabur nie ialah di sebelah kiri, korang boleh lihat Empangan Kelang Gate iaitu takungan air untuk kegunaan atau bekalan cuci berak, mandi dan minum untuk orang-orang Kuala Lumpur..... hehehe, Sementara di sebelah kanan pulak korang boleh nampak jelas bandaraya metropolitan Kuala Lumpur. Di sepuluh peratus terakhir pendakian menuju puncak Bukit Tabur nie korang akan terjumpa laluan berpermaidani hijau... memang cantik terhampar kalah carpet dari Kashmir

Gambar di atas nie menunjukan beberapa bahagian di kecerunan yang terpaksa turun dan naik dengan menggunakan tali. Situasi di sini memerlukan lebih daya tumpuan ketika melaluinya, jika tak berhati-hati banyak kemungkinan boleh berlaku ! Anda mungkin tak suka mengadakan kenduri tahlil hanya kerana Bukit Tabur.... paham tak cakap aku nie ?

Lagi cerun yang terpaksa dituruni sebelum terpaksa menaiki semula dalam usaha mencapai puncak Bukit Tabur. Aktiviti turun naik turun naik beginila saat-saat yang paling memboringkan (mentel bengang) bagi mereka yang berhajat menawan Bukit Tabur. Tapi nak buat macamana minat punya pasai...!

Aku sendiripun dah berapa kali dah mendaki Bukit Tabur nie sebenarnya. Bukit Tabur antara yang aku anggap cantik pemandangannya. Setiap kali datang ke sini selalunya ada saja terdapat keadaan yang berbeza-beza. Aku pernah mendaki Bukit Tabur nie waktu malam, awal pagi dan tengahari...
pendek kata terbaikkkk... laaar !

Emy senyum lebar selepas berjaya menawan Bukit Tabur.... Korang jika nak test power boleh la cuba try uji kemampuan korang.... InsyaAllah aku pasti korang akan terpesona dengan pemandangan yang menarik di Atas Bukit Tabur tue.....
Apa lagi siap-siap la cepat... Jom !

Read more...
Related Posts with Thumbnails

Lorem Ipsum

E-mail kan kepada..... sheikh@mytownkajang.com

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP