ini tuhan bagi... bukan semua orang dapat...


Ceritanya Gini... Suatu hari, seorang ustazah travel, Dia singgah di rumah seorang sahabatnya yang mana pasangan suami isteri tersebut adalah guru biasa. Sisuami seorang guru penolong kanan. Beliau tiba di rumah sahabatnya ini sekitar tengahari tapi belum zohor. Kedua-dua suami isteri ini masih di sekolah. Walau bagaimanapun beberapa orang dari 8 orang anak mereka yang ke semuanya lelaki yang mana yang paling tua dalam tingkatan satu & yang paling muda masih bayi sudah pun pulang dari sekolah. Waktu zohor masuk, abang yang tua mengajak semua adik- adiknya yang baru pulang untuk solat berjemaah dengan dia sendiri sebagai imam.

Sewaktu dalam rakaat kedua, salah seorang adiknya yang berumur lingkungan 8 tahun pulang. Tanpa bertangguh tatkala melihat jemaah yang sedang solat, dia mengambil wudhu' dan solat bersama jemaah, ia ikut ruku' apabila imam ruku'.. Dia ikut sujud apabila imam sujud. Dan selesai imam memberi salam,dia bangun menyelesaikan satu rakaat solatnya yang tertinggal. Subhanallah..., adik yang berumur 8 tahun ini sudah pandai masbuk... ustazah yang melihat terkejut dan kami yang mendengar mengucap memuji ALLAH. Bayangkan betapa taatnya anak-anak yang masih kecil ini menunaikan perintah ALLAH tanpa pengawasan kedua orang tua mereka atau mana-mana orang dewasa dan tanpa disuruh-suruh. Cerita tak berakhir di situ.

Ustazah bermalam di rumah sahabatnya itu. Apabila subuh, ustazah menyangka dialah yang paling awal bangun kerana dia bangun selesai sahaja azan subuh berkumandang kalau saya tak lupa. Takjubnya dia apabila ke bilik air dilihatnya anak-anak kecil sedang sibuk ambil wudhu'. Bayangkan 7 orang budak lelaki dengan yang paling tua berumur 13 tahun dan yang ke tujuh ntah berapa tahun sibuk mengambil wudhu' di bilik air di waktu subuh paling awal. Si ayah menunggu anak-anaknya di tikar sembahyang dengan sabar sambil berzikir.

Mereka solat jemaah sekeluarga (termasuk ustazah). Sewaktu hendak mula solat,si ibu meletakkan anak bongsunya yang masih bayi (yang sedang jaga) di sisinya. Ajaibnya anak ini tidak menangis mengganggu jemaah sepanjang mereka solat. Dan sekali lagi cerita tak berakhir di situ.

Ustazah tersebut ingatkan hendak sambung tidur kerana penat travel semalamnya tak surut lagi. Alangkah terkejutnya dia apabila hendak melipat sejadah, si ayah berpusing menghadap jemaah sambil berkata, "Anak-anak.. . hari ni ayah nak beri kuliah mengenai solat dan puasa... ". Dan 8 orang anak termasuk si ibu dengan tekun mendengar kuliah subuh yang disampaikan.

Subhanallah..., bila ditanya kepada si ibu mengapa didikan sedemikian diberi kepada anak-anaknya... Dia menjawab bahawa itu persediaan dia dan suaminya sebelum mati. Mereka berharap agar anak-anak lelakinya yang 8 orang itu dapat membacakan sekurang-kurangnya fatihah untuk mereka jika ditakdirkan mereka pergi dulu... Lagipun anak-anak mereka semuanya lelaki... Pasangan suami isteri ini tak sanggup melihat anak-anak mereka terabai tanpa pedoman... cuba kita tanya diri kita sendiri...

Berapa ramai keluarga Islam hari ini yang dapat mengamalkan solat jemaah dalam keluarga ?
Berapa ramai anak-anak Islam berumur 8 tahun yang pandai solat masbuk?
Berapa ramai anak-anak berumur 13 tahun yang pandai mengimami solat memimpin adik-adik mereka ?
Berapa ramai ibubapa yang berjaya mendidik anak-anak mereka sedemikian rupa yang taat melaksanakan perintah ALLAH tanpa suruhan dan pengawasan mereka yang lebih dewasa ?

12 Cucuk Satay Tak Habis Makan... Comment Sikit !:

Qaseh 21 July 2009 at 12:46  

ya Allah... bangganya saya kepada ibu bapa ini...
berjaya mendidik anak dari yg kecil hingga yg besar,,

Kamsiah 21 July 2009 at 13:03  

terasa kerdilnya diri ini...

DUN Behrang 2020 21 July 2009 at 13:11  

Tahniah kepada keluarga ini...alhamdulillah!!!

AzMas 21 July 2009 at 14:18  

Rasa syahdu..

pst epi belated desday.

Qaseh 21 July 2009 at 14:21  

saya selaluu terjah kat sini..x de citer baru..x delah komen baru....

sonata anak kancil 21 July 2009 at 15:58  

rasa syahdu, membaca cite ini, apa lagi kalau sendiri melihat 'parktikal'nya...

semoga anak2 kita, insyaallah jika tidak macam ni sekalipun, tetapi bila waktu sembahyang
( terutamanya ) tunaikanlah sembahyang itu...

Cybernetics Mind 21 July 2009 at 17:24  

tu laa...
bukan tk boleh kita buat cam ni...
ni tidak....
alasan yg stended kita dengar...
sibukkk....sibuk ngan dunia....

MrYusSmile 23 July 2009 at 04:32  

pepun smua nya dlm diri kita sdri...tya diri sndri knp kita mcm ni...pastu korang PK la sndri..

surau tmp aku baru je menjemput seorg penceramah muda berumur 10tahun yg berasal dari Indonesia.. memberi ceramah soal agama..betapa petah dan asyik bila mendengarnya..alunan suara membaca stiap surah quran amat merdu... masyaAllah... malu jika d bndingkn dgn diri sndri yg sptutnya lbh ilmu dr yg muda.

tengku aziah 23 July 2009 at 10:39  

bagusla...sememangnya mereka pengganti sedia ada~

lemangcute@chah 23 July 2009 at 17:00  

salam sheikh..

tugas yang nampak senang tapi susah untuk dipraktikkan..

insyallah.... try harder as i can..

Sasha 24 July 2009 at 08:47  

MasyaAllah... sejuknya hati baca kisah2 yg sebegini... marilah kita menjadi insan yg sebaik2 mungkin & jadikan mereka contoh yg baik dlm dunia moden yg penuh dgn kelalaian ini...

teringin nak berkenalan & berguru dgn keluarga ni...

Eyna's 11 August 2009 at 20:44  

Beruntungnya keluarga ni...
ibu bapa dapat ank yg soleh...

Anak2 plak dapat ibubapa yg mampu membimbing mereka ke jalan yg diredhai...


Bukan senang nak junmpa keluarga yg macam ni...
apatah lagi untuk diaplikasikan dalam keluarga sendiri...

Related Posts with Thumbnails

Lorem Ipsum

E-mail kan kepada..... sheikh@mytownkajang.com

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP