Duit Duit di Mana Kau Duit


ADA yang panggey ringgit, ada yang panggey dollar, ada yang panggey bhat, semua itu duit... duit duit duit. OOO... bestnya kalau aku ada banyak duit ! Macam-macam aku nak buat kalau aku ada duit. Aku dah terbayang dah macamana bila aku banyak duit... hahaha ! aku pegi sana aku pegi sini, aku beli hitu aku beli hini, aku tengok si dia tue aku tengok si dia nie... huh, pendek kata duit jea la yang bercakap... !

'' Satu perkara yang aku
tak berani lakukan bila aku
banyak duit ialah
...
BERJANJI.
Zaman ini zaman duit
Tak berduit diri tersepit
Jangan sampai jadi hamba duit, nanti musnah diri sendiri

Ada yang benci duit, ada yang cinta duit... bikin perut buncit *aaa... ini bukan aku aaa... !
Ramai orang yang berkata, Duit punca banyak dosa...
Jangan suker telan rasuah nanti Agama, Bangsa, Negara akan musnah. Semua punca duit...

Carix duit halal
Agar tidak kesal...

Duit-duit di mana kau duit, Duit hutang ku membukit
Ooo ooo hehehe... !


Read more...

Ucapan Salam 1Malaysia Bidaah - Ulama.

Ramai ulama mempertikai Salam 1Malaysia yang dianggap boleh menjejas aqidah seseorang Muslim kerana cuba merendah-rendahkan salam sedia ada dalam Islam.Ulama terkenal, Datuk Dr Harun Din menyebut dalam tulisan seperti disiarkan Harakah minggu lalu - Salam 1Malaysia merupakan kerja-kerja sia-sia kerana tidak diberi pahala.


Bekas penyarah Akademik Islam, Universiti Malaya, juga menganggap Salam 1Malaysia seperti syirik nasional yang cuba menyembunyikan keindahan Islam dengan slogan ciptaan manusia. “Ucapan Salam 1Malaysia adalah perbuatan bidaah kerana tidak ada dalam amalan Islam, yang ada ialah ucapan salam yang sempurna iaitu “assalamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh”.

“Salam 1Malaysia adalah salam nasionalisme yang berpokok kepada nasionalisme, sedangkan Rasulullah saw sendiri tidak pernah mengajar ‘Salam 1Madinah’. “Sekiranya mahu melaksanakan Islam dan bukan menjadi penghancur (kepada amalan Islam), berilah salam yang sempurna,” katanya.

Beliau yang juga bekas Yang Dipertua Abim Kelantan turut mempersoalkan konsep 1Malaysia kerana teras penyatuan yang cuba dibawa perdana menteri tidak mempunyai elemen Islam. “Amerika juga mengajak rakyatnya bersatu di atas dasar United State - satu Amerika, sementara Russia dengan satu Russia, demikian juga dengan ‘United Malay’. “Persoalan sekarang, aspek penyatuan itu disuruh Islam, tetapi hendaklah dipastikan sama ada penyatuan tersebut atas dasar tauhid atau syirik. “Bagi orang Islam, sama ada 1Malaysia atau pun tidak, itu tidak kisah, namun konsep ‘1Malaysia’ yang dicetuskan dipastikan sama ada berlandaskan dasar tauhid atau tidak ?”

Begitu juga katanya, slogan ‘Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan’ nampak elok, tetapi dalam Islam, Allah swt mestilah didahulukan. “Allah swt mesti didahulukan. Jangan bertindak seolah-olah hak Allah swt tidak ada dalam senarai urusan negara kita sekarang,” katanya.
sumber dari cina islam*

Read more...

Pergi haji dengan gaya vip..


Sebuah khemah khas untuk jemaah haji pakej VIP.
Beberapa syarikat Arab Saudi dan asing memperkenalkan pakej haji lima bintang bagi menarik jemaah haji kaya raya yang mahukan layanan istimewa bertaraf VIP ketika berada di Mina dan Arafah."perkhidmatan VIP itu pada dasarnya untuk memastikan seseorang jemaah haji dapat melakukan ibadah dalam keadaan tenang tanpa gangguan," kataseorang pembantu haji, Zaki Kamal Hussein.

Menurutnya, syarikat haji tempatan dan asing serta pejabat haji menyasarkan kelompok jemaah haji kaya sebagai pelanggan kerana mereka memberikan keuntungan lumayan."Walaupun jumlah mereka kecil, golongan itu perlu diberi tumpuan kerana banyak menyumbang kepada pendapatan kami," jelas Zaki tanpa menyebut kos pakej haji VIP itu. Ketika ditanya tentang perbezaan di antara pakej haji biasa dan pakejVIP, pembantu haji itu memberitahu, perbezaannya ketara kerana pakejVIP menumpukan pada privasi dan keselesaan pelanggan."Ia (pakej VIP) bermakna jemaah haji akan diangkut dengan bas mewah,menerima layanan bertaraf hotel, dihidangkan makanan istimewa menurutiselera mereka selain ditempatkan di dalam khemah yang luas dan mewahserta tandas bersih," ujarnya."

Kami turut menyediakan taman permainan khusus untuk kanak-kanak yang dipantau tenaga pengajar wanita supaya ibu bapa dapat mengerjakan ibadah haji dengan tenang tanpa bimbang mengenai anak-anak mereka,"tambahnya.Seorang pelabur berketurunan Mesir yang menetap di Britain, Mustapha Rajab berkata, dia memilih pakej haji VIP bagi memastikan mendapat privasi dan keselesaan tanpa gangguan akibat bunyi bising dan pencemaran udara terutama ketika musim haji tahun ini yang berdepan wabak selesema !

adoi !

Read more...

C-string bukan G-string tau !


Ini bukan cekak rambut tapi memangla letaknya dekat dengan rambut. Dia digunakan untuk membalut sahaja,buat masa nie belum ada dijual di mana-mana supermarket yang berdekatan dengan anda atau di mana-mana giant market nak info lanjut carix kat google

Kata Orang...
-mane depan mane belakang ?
-macam tu takyah balut pun tak pea hehee !
-pencipta benda ni patut dapat hadiah nobel...
-ingat dalam communication tech je ade wireless..
-ropenyer spenda pon ade wireless... hak hak hak!
-warna belang-belang lampu isyarat ada tak ?
-hitam baru nampak real
-kat mana nak beli c-string utk lelaki ada tak?
-kalau jatuh tengah jalan ni, malu nk kutip balik.
-wahhh....gud idealah wak...i pun tercarik2 sesuatu yg unik,bosan style lama...
-kesimpulanya kena try jugak la... kat mydin ada tak jual ?

January 3, 2009
I want to compliment you guys so much! A girlfriend got me to try the C String last year. At first I wore it just around our house, then under my jeans when going out. It's quite comfortable, I'd say more so than my thongs, even while sitting through hours-long boring college lectures. In fact you can easily forget you even have it on! The real test was a month later at the beach on vacation overseas. I admit at first I was dreadfully insecure at the thought of it falling off while walking around without me noticing and leaving me totally nude (it was a topless beach). But it didn't and provided me with some necessary modesty down there. But I do have to admit it was kind of fun watching some of the guys do a double-take but not getting to see what they wanted. LOL! Since I only slightly trim myself down below, I do wish it was a little wider at the top. But obviously that's only a small issue and only at the beach or poolside. Trimming just a little more solves that anyway. The C String is also great wearing during wintertime at the tanning salon, providing both some modesty and no tan lines at the same time. I won't chance wearing just my C String under a short sundress in our Windy City. But underneath pants or an evening gown it's absolute fabulous since it leaves no embarrassing panty lines. To say it makes me feel more sexy is an understatement. Especially when you know some of the stares at you are wondering if you're going 'commmando.' LOL! All in all, a great product and I highly recommend it!
Sincerely,

Becky Romero

Chicago, IL

Nanti aku ciplak and jual kat pasar malam rm10 tiga helai
siap ada labuci lagik !

Read more...

Anita Sarawak dan Amalan Wuduknya

Ntah ape nak jadi la die nie, makin tua makin menakutkan...

Anita Sarawak nie macam takut tua kan ? Kalau tanya dia, camner dia boleh kekalkan kulit muka dia kekal cam anak daro agaknya dia mungkin jawab Berkat amalan berwuduk sejak jadi penyanyi..."

Pada aku bila usia dah lanjut kena la ade kodot-kodot skit kan ?...baru la mengikut hukum alam... ini tidak makin tua makin tegang. cemburu buta wooo warga-warga emas di luar sana jika tengok muka Anita Sarawak nie... jangankan warga emas, aku pun jeles... Pakai alat aper la agaknya dia tarik kulit muka dia tu ek... ?

Aku bab muka tak perlu nak tarix kasix tegang... setakat muka tegang bukan boleh berbuat banyakpun lagi pulak muka aku jenis muka manis, itu pun dah lebih dari cukup sebagai pakej pelengkap cuma perut aku nie jea... yang tinggi sikit kalaulah dapat tebang separuh banyak jugak seluar-seluar lama boleh pakai balik hehehe !

Read more...

Lepak Di Sepang SIC Petang Semalam

Aku sebenarnya tak la minat sangat lumba moto nie berbanding formula one tapi layan jea la... nak pulak tiket pun dah sampai kat tangan pergi jugak la... Apa pun aku cuma layan acara 500cc jea yg lain tu aku tak peduli sangat macam aku kata la... aku tak minat sangat lumba moto nie, kalau aku minat pun minat kat awek-awek yang bawak payung kehulu ke hilir sambil tayang bontot tu... nak jea aku terajang... tapi cun-cun woooo !


Satu hal yang aku lihat semalam banyak orang malaysia terutamanya orang melayu datang tengok race moto nie, orang cina pun kurang, india lagi la... layan depabali lagi kut ! Formula One pulak banyak John and Merry orang Siam,Brunei Singapura Indon pun banyak tapi bukan yang bibik jaga anak kat rumah tue !

O yea ! satu lagi, semalam jugak aku kena interview dengan orang sukan dari Jakarta Post. Macam-macam dia tanya... aku pun gagah la goreng dengan bahasa english aku yang beserabut ! hehehe dalam hati aku tunggu jea soalan dia " mas selepas ini apa bisa kita jalan jalan buat nemannin saya..." hahaha !

Read more...

x-ray di manchester airport


Masih lagi dalam tahap percubaan, Manchester Airport mengambil X-Ray para penumpang itu sendiri tak dea lagi kuarkan wallet, tak dea la lagi kuarkan laptop, bukak tali pinggang, tak dea lagi raba-raba bahu ke buku lali... Masuk bilik X-Ray, semuanya terserlah...lah. Tapi masalahnya, kastam boleh nampak imej bogel penumpang... kiranya nampak la korang punya toooott kalau lalu tempat peksa tu

Aku rasa aku nak mintak kerja kat sana la sebagai tukang jaga x-ray tu !

Read more...

ok... bagi aku pulak nak beraya


Kepada semua kawan-kawan blogger yang kerap berkunjung ker blog aku, juga pada blogger yang baru kenal melalui blog nie, terima kasih kerana sudi terjah ! jadi dikesempatan yang baik nie aku nak ucapkan kepada semua...

Selamat Hari Raya E'dul Fitri
Maaf Zohir & Batin


korangpun dah letih kan...?
ada yang dah mula nak balik dari kampung kan ?
haa... sekarang giliran aku pulak, aku pulak nak keluar kota ! ha ha ha

Read more...

lagi lagi madu tiga




butang baju aku mane pah?
butang baju aku mane pah?
butang baju aku mane pah?
bykkali dia ulang...
nakal betol jamil ni.

pah kau jangan ngada-ngada Pah... kau jangan samakan aku dengan si jaapar dengan si Hasim dengan si salleh tu Pah

budak ni org cakap btl2 the main2 pulak macam nak cepuk muka nye..
BUTANG BAJU AKU MANA LAH!!!!!!
Ala abag nie... orang cakap sikit pun dah nak marah.."
Siapa yang marah... nasihat !!

Dah tua pun bodo..ha ha..
heheh lawak tul lah si jamil ni..situasi mcm btol2 kt org laki zaman skrg ni yg nk berbini lebey...

Lawak tu lawak la.. tapi yang aku rasa tak kelakar bagi aku bila dia kata Mesti Pandai Membohong, Mesti Pandai Temberang macam dalam lagu Madu Tige tue ! memang tak kena betul bagi aku ! Pak Sheikh

Read more...

satu malaysia kena kelentong

Rowan Atkinson aka RON95
".Penetapan RON95 pada RM1.80 dan RON97 pada RM2.05 adalah berikutan purata kos produk bagi petrol telah meningkat daripada US$40.75 (RM142.63) pada Disember 2008 kepada US$82.30 (RM288.05) pada Ogos 2009."

(Ismail Sabri Yaakob, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Hal Ehwal Pengguna. Petrol RON95 kini RM1.80 seliter, Utusan Malaysia).
Fakta paling penting: Semenjak awal tahun 2009 ini, iaitu apabila ekonomi dunia semakin merudum, harga minyak dunia tak pernah pun melepasi paras USD80 setong. Tertinggi yang pernah dicatatkan adalah pada 21 Ogos yang lalu, iaitu di paras USD75 setong. Jadi dari mana datang nilai USD82.30 ini?

2. Benarkah dakwaan kerajaan tiada perubahan harga petrol utama negara? Benar, Harga memang tidak berubah, tetapi kualiti sudah tidak sama. Dahulu, petrol jenis RON97 yang selalu kita gunakan sebelum ini berharga RM1.80 seliter. Kini, ia menjadi RM 2.05 seliter.

RON95 yang baru dilancarkan memang berharga RM1.80. Namun RON95 kurang bagus pada enjin. berbanding RON97

Contoh lain bagi mudah faham: Dulu kita beli filem DVD (RON97) pada harga RM20. Kini harga DVD itu dah jadi RM 30. Kalau nak tonton juga filem tu pada harga RM 20, boleh dapatkan salinannya dalam bentuk VCD (RON 95) yang lebih rendah kualiti audio dan videonya.

Undian di The StarOnline (tepat pada 1 September 2009) menunjukkan bahawa 52% respondenberasa tidak selesa apabila beralih kepada RON95.



3. Maka, apa implikasi kenaikan harga minyak pada kali ini? Kenaikan ini dilakukan pada waktu yang sangat tidak bijak. Ramadhan adalah bulan yang terkenal dengan "barang tak ada" dan "harga barang naik". Bila minyak naik masa bulan Ramadhan, makin lagi banyaklah barang yang mungkin akan naik harga.

Kenaikan harga minyak sehingga ke paras USD 75 setong baru-baru ini adalah dek kerana keyakinan bahawa ekonomi dunia semakin nampak macam mahu pulih, seperti di Jerman dan Perancis. Namun beberapa pakar ekonomi juga berpendapat bahawa trend tersebut mungkin bersifat fatamorgana:
We have seen this strength (in the oil price) which reflected renewed confidence in the economy. But in the last week or so people are starting to say that the stock market is overbought and the data is not that good.
(John Vautrain, penganalisis tenaga di Konsultan Purvin & Gertz, Singapura)
Jangkaan mereka lagi, harga minyak mungkin akan turun lagi (dan bukannya naik) dalam beberapa minggu yang mendatang.

Jika tekaan mereka benar, maka Malaysia akan mengambil masa yang lebih lama untuk pulih daripada kesemputan ekonomi. Ini kerana, apabila harga barang semakin mencanak, orang ramai akan lebih suka menyimpan berbanding berbelanja.

Sama ada dunia mengamalkan sistem ekonom kapitalis, sosialis atau pun Islamis, apabila majoriti orang jadi takut hendak membeli dan lebih banyak menyimpan di dalam bank dan di bawah bantal, maka ekonomi akan mandul.

Ekonomi hanya akan jadi subur apabila orang yakin untuk berbelanja sakan, di samping mereka masih ada duit untuk disimpan, diderma dan dizakatkan. Justeru, kita fikirkan sama ada kenaikan harga minyak pada kali ini boleh memandulkan atau menyuburkan ekonomi Malaysia yang baru sahaja menyambut hari jadinya yang ke-52 ini.

Orang kata... kat Mongolia minyak Ron95 lebih murah dari percuma betul ker ?

Read more...

Ostad Akhil Nak Saman Blogger


Ketar lutut woo bila dengar Ostad Akhil Baligh nak menyaman blogger yang mengutuk dia dan bini baru dia. Aku terus check artikel-artikel sebelum nie, kot-kot ada yang berbau kutukan terhadap dua makhluk nie. Rasanya aku memang tak kutuk langsung kat dua mempelai nie. Malah aku memuji Ostad kerana berkahwin cepat. Maklumlah ubat penawar bagi kenan sihir Waheeda hanya ada pada Ostad sorang jea... Jadi perkahwinan mungkin dipercepatkan agar Waheeda lebih cepat sembuh.

Aku tumpang gembira jea kerana Akhil Baligh dan Waheeda dapat berbuka dan bersahur bersama-sama. Kiranya untungla Ostad, sebab sekarang nie rasanya jarang dah outstation. boleh la tumpu masa sahur bersama bini baru. Tambah-tambah lagi bini muda yang cun melecun . Mungkin sempat bagi ubat penawar sihir Waheeda sebelum tamat waktu sahur.

Jadi kepada Ostad Akhil Baligh, janganla saman bloggers. Kami tak pernah mengutuk anda. Puji lagi ader. Kalau ada kutuk pun,tak kan kitorang nak mengaku... hehehe ! orang kata kutukan yang membina. Agar bahtera yang dilayari tak karam lagi.Masalahnya kalau korang yang karam aku yang lemas... tu yang aku tak nak tu ! Kalau kena saman pun,mana kami ada duit nak bayar. Apa kata kalau kami bloggers saman Ostad pulak beramai-ramai sebab kelentong kita worang idup-idup? Hehehe.

Sekali lagi buat Waheed dan Ostad, selamat berpuasa selamat berhari raya dan selamat berlaki bini. Hati-hati ketika memandu bini baru takut terbabas melanggar waktu subuh...hehehe maklumla nie kan di musim perayaan banyak juga yang teraccident errr... satu lagi jangan lupa pakai baju raya sedondon tau. Hehehe.

**tengah sayang giteww... bila ngata bini dia maknanya ngata ostadla jugak maknanya...kannn ? daging kurang, tulang lebih pon kata gevu... wanita solehah la giteww... meroyan pon ala gurau-gurau manja giteww ... aku tak kutuk taww... puji lagik nie...kannn ?

Ala, relaxla Ostad. Bulan posa ni, banyakkan ibadah. Mana tau,lepas posa rezeki mencurah-curah. Dah dapat bini baru tu, enjoy sakanlah. Jangan pikir pasal blogger macam kitorang ! Nak nyesal pown dah tak guna. Sesal dulu pendapatan, sesal kemudian tak dapat aper !

**
Kepada Maiza... tak yah sakit kepala la dok memikir, jika rasa tak meriah bukak posa sorang sorang call jea la Pak Sheikh yea kita bukak posa kat Mesjid Besi jangan lupa bawak anak-anak sekali ! Ada no tepon Pak Sheikh kan ? make sure tiada papparazi yang ngikut Heheh

Read more...

lu pikir la sendiri... !


Setelah beberapa hari ditempatkan di wad ICU, keadaan Mak Temah mula beransur stabil. Keesokan harinya beliau dipindahkan ke wad biasa, tetapi peralatan pernafasannya masih belum ditanggalkan.

Tok Ketua bercadang untuk melawat Mak Temah yang merupakan salah seorang kariah mukimnya. Bersama isterinya Bedah, Tok Ketua ke hospital lewat petang itu untuk menziarah jirannya itu. Mak Temah kelihatan amat lemah tetapi masih dapat mengenali tetamu tetamunya. Dia memandang ke wajah Mak Bedah dengan mulut yang terkumat kamit.

Mak Bedah mendekati Mak Temah sambil mendekatkan telinganya ke bibir beliau. Tok Ketua yang berada di sisi katil sebelah lagi juga turut mendekati bahagian kepala Mak Temah.Tetapi, tiba-tiba Mak Temah mengalami sesak nafas dan dadanya berombak-ombak turun naik.Dalam keadaan kelam kabut itu, Tok Ketua terlihat tangan Mak Temah seolah-olah meminta pen dan kertas.

Kebetulan Tok Ketua menyimpan beberapa helai kertas kecil di dalam saku koceknya dan dengan segera menyerahkannya kepada Mak Temah.Tentunya Mak Temah mahu menulis wasiat, fikirannya. Nafas Mak Temah semakin sesak dan akhirnya terhenti setelah beliau menuliskan ayat terakhirnya. Kerana menghormati jenazah, Tok Ketua tidak mahu membaca wasiat itu di depan arwah Mak Temah.

Keesokannya setelah jenazah disempurnakan, barulah Tok Ketua memanggil kesemua waris Mak Temah dan menyatakan Mak Temah sempat menuliskan wasiat untuk mereka sebelum menghembuskan nafas terakhir.Waris-warisnya berasa hairan kerana setahu mereka Mak Temah bukan orang berharta. Perlahan-lahan Tok Ketua mengeluarkan kertas yang ditulis oleh arwah Mak Temah semalam dan memakai cermin matanya. Mukanya merah padam dan kertas tersebut jatuh dari tangannya....

Tiba-tiba Tok Ketua berlari keluar dari bilik tersebut secara tergesa-gesa dengan wajah cemas... Anak sulong Mak Temah, Rizal mengambil kertas tersebut dari lantai dan membacanya.Surat itu berbunyi... "Tok Ketua...! Tolong jangan pijak salur oksigen aku, aku lemas la..."
Untuk peringatan korang... kawal tingkah laku bila melawat orang sakit!

Wassalam.

Read more...

ini tuhan bagi... bukan semua orang dapat...


Ceritanya Gini... Suatu hari, seorang ustazah travel, Dia singgah di rumah seorang sahabatnya yang mana pasangan suami isteri tersebut adalah guru biasa. Sisuami seorang guru penolong kanan. Beliau tiba di rumah sahabatnya ini sekitar tengahari tapi belum zohor. Kedua-dua suami isteri ini masih di sekolah. Walau bagaimanapun beberapa orang dari 8 orang anak mereka yang ke semuanya lelaki yang mana yang paling tua dalam tingkatan satu & yang paling muda masih bayi sudah pun pulang dari sekolah. Waktu zohor masuk, abang yang tua mengajak semua adik- adiknya yang baru pulang untuk solat berjemaah dengan dia sendiri sebagai imam.

Sewaktu dalam rakaat kedua, salah seorang adiknya yang berumur lingkungan 8 tahun pulang. Tanpa bertangguh tatkala melihat jemaah yang sedang solat, dia mengambil wudhu' dan solat bersama jemaah, ia ikut ruku' apabila imam ruku'.. Dia ikut sujud apabila imam sujud. Dan selesai imam memberi salam,dia bangun menyelesaikan satu rakaat solatnya yang tertinggal. Subhanallah..., adik yang berumur 8 tahun ini sudah pandai masbuk... ustazah yang melihat terkejut dan kami yang mendengar mengucap memuji ALLAH. Bayangkan betapa taatnya anak-anak yang masih kecil ini menunaikan perintah ALLAH tanpa pengawasan kedua orang tua mereka atau mana-mana orang dewasa dan tanpa disuruh-suruh. Cerita tak berakhir di situ.

Ustazah bermalam di rumah sahabatnya itu. Apabila subuh, ustazah menyangka dialah yang paling awal bangun kerana dia bangun selesai sahaja azan subuh berkumandang kalau saya tak lupa. Takjubnya dia apabila ke bilik air dilihatnya anak-anak kecil sedang sibuk ambil wudhu'. Bayangkan 7 orang budak lelaki dengan yang paling tua berumur 13 tahun dan yang ke tujuh ntah berapa tahun sibuk mengambil wudhu' di bilik air di waktu subuh paling awal. Si ayah menunggu anak-anaknya di tikar sembahyang dengan sabar sambil berzikir.

Mereka solat jemaah sekeluarga (termasuk ustazah). Sewaktu hendak mula solat,si ibu meletakkan anak bongsunya yang masih bayi (yang sedang jaga) di sisinya. Ajaibnya anak ini tidak menangis mengganggu jemaah sepanjang mereka solat. Dan sekali lagi cerita tak berakhir di situ.

Ustazah tersebut ingatkan hendak sambung tidur kerana penat travel semalamnya tak surut lagi. Alangkah terkejutnya dia apabila hendak melipat sejadah, si ayah berpusing menghadap jemaah sambil berkata, "Anak-anak.. . hari ni ayah nak beri kuliah mengenai solat dan puasa... ". Dan 8 orang anak termasuk si ibu dengan tekun mendengar kuliah subuh yang disampaikan.

Subhanallah..., bila ditanya kepada si ibu mengapa didikan sedemikian diberi kepada anak-anaknya... Dia menjawab bahawa itu persediaan dia dan suaminya sebelum mati. Mereka berharap agar anak-anak lelakinya yang 8 orang itu dapat membacakan sekurang-kurangnya fatihah untuk mereka jika ditakdirkan mereka pergi dulu... Lagipun anak-anak mereka semuanya lelaki... Pasangan suami isteri ini tak sanggup melihat anak-anak mereka terabai tanpa pedoman... cuba kita tanya diri kita sendiri...

Berapa ramai keluarga Islam hari ini yang dapat mengamalkan solat jemaah dalam keluarga ?
Berapa ramai anak-anak Islam berumur 8 tahun yang pandai solat masbuk?
Berapa ramai anak-anak berumur 13 tahun yang pandai mengimami solat memimpin adik-adik mereka ?
Berapa ramai ibubapa yang berjaya mendidik anak-anak mereka sedemikian rupa yang taat melaksanakan perintah ALLAH tanpa suruhan dan pengawasan mereka yang lebih dewasa ?

Read more...

Assalamualaikum ! aku baru keluar selepas 100 hari...


Selepas 100 hari betapa, arinie aku keluar kembali berblogging.... terasa la pulak jari jari aku semacam kematu nak mengetok papan kekunci... dan sebenarnaya aku pun mati kutu... apalaaa...' yang aku nak type sebagai entry untuk dimuatkan dalam entry terbaru nie, nak ku ceritakan apa yg aku lakukan sepanjang 100 hari pertapaan aku tu panjang juga story nya... lain kali la kut ! cuma yg boleh aku katakan aku rindu sangat dengan kawan kawan blogger semua.

Terimakasih kepada teman2 bloger yang masih sudi datang terjah blog aku disepanjang pertapaan aku... 'anda semua memang world class' Hari ini aku balik semula bikin blog debaran tu ada jugak mana la tau aku tak diterima lagi dalam dunia nie.... Tapi tak apa la aku cuba jugak gagahkan... start all over again !

Satu hal lagi aku nak bagi tau kawan kawan blogger semua, hari nie bersamaan 10 july my besday aku tau... ! Tiap kali bila mai jea hari ulang tahun kelahiran aku sentiasa cemas... terasa sangat umur aku semakin sikit... rasanya inila perbezaan yang ada pada aku setiap kali datang tarikh besday... entahlah !

sekian, salam sayang untuk semua !

Read more...

hujah mak aku seterusnya

Selamat Menyambut ' Hari Emak '
Aku dah tak ada mak...
Aku sekarang tinggal sebagi anak yatim piatu, so aku tak dapat la nak merayakan Hari Mak..

Sedey ooo...! tengok orang lain yang ada mak, teringin nak sembang-sembang, minum-minum dengan mak, dulu masa hayat mak masih ada aku selalu baring baring atas peha mak aku walaupun aku dah bermisai atas dan... kaki la maksud aku ! Masa tu Mak aku usap usap kepala aku dia kata " Hang nie dah besaq panjang, bila lagi hang nak kawin ? tue jea yang selalu mak aku tanya... Tapi aku tak pernah boring soalan macam tu... sebab aku memang suka kalau mak aku tanya pasal kawin, aku sebenarnya memang dah gatal sangat nak kawin hehehe..! cuma aku tak nak cakap jea... bab sembunyikan perasaan nie aku memang teror hehee... dalam hati Tuhan jea yang tau...!

Aku cakap la kat mak aku...
" mak, chek nak tukaq minyak itam moto pun mintak duit kat mak, camner nak kawin ?aku saja jea cakap gitu, nak dengar hujah mak aku serterusnya... "Gaji hang besaq, hang boh mana duit hang ? kalau hang betoi betoi nak kawin... Mok ada simpan duit yang hang bagi kat mok bulan bulan tue " !

sebenarnya mak aku tak belanja duit gaji yang aku bagi kat dia, agaknya dia dah tau kalau aku dalam kesempitan tegar pasti dia yang jadi sumber rujuk aku hehe ! Abah macam biasa la tak kata apa-apa hehe... cover macho kut !

"Hang kalau ada duit pie merayau kat luaq negri la dengan beg besaq hang.., kalau dah bekenan sangat hang bawak jea la dia balik, Mok tak kesoh asalkan dia mau sunat..."
Apa la mak aku nie, kesitu pulak... !

Ketika tu sebenarnya aku tak dea makwee, aku tak ada peminat... kalau ada pun aku tak nampak yang boleh di buat bini sekadar kawan-kawan tu boleh la ! Agaknya aku nie tak teste diorang agaknya, tak cocok kata orang indon

insyaAllah aku sambung nanti... ! aku bzy betul sekarang nie....
aku jugak rindu dengan korang semua, tapi aku x dapat nak selalu berada di depan PC selalu kecuali urusan kerja jea... !

Kepada cikgu-cikgu ' Selamat Hari Cikgu

Read more...

Cinta zaman cintan dolu-dolu

Bercinta zaman dolu dolu

Teringat zaman-zaman sebelum ade handphone dan internet. He he he bebudak sekarang nie dah mewah dgn handphone dan internet. sms, email, blog, friendster, myspace, forum... hentah hapa hapa lagi tah

Time dulu-dulu bercinte main tulis-tulis surat...
ahaks... best giler ooo !
Macam-macam bahasa yang keluor Ayat mesti power2 punya... ayat ayat pastinya skima... silap tulis, koyak buang... Macam tu lah sampai 5 - 6 helai baru dapat bahasa yang best best !

Tujuannye... bile awek kite bace... mesti tangkap lentok punyer, feeling abeh,
Tak main le ayat2 sms yang hentah hapa hapa tu...
tak ade feeling langsung...! Time tu pasti kan, kertas tulis surat mesti yang berbau wangi, ada katun... ada bunga yg cun-cun... sampul pun ada bunga bagai... Emm... indahnyaaa... masa tu dlm surat siap tulis lirik lagu lagi !

Malamnya plak dengar radio biasnya FM Stereo, rancangan ' Pilihan Bersama' Dj dia masa tu Lina Che Wan tak pun Sharifah Zaharah... bila dgr lagu yg di tujukn tuk kita...wow ! syahdu... syahdu banget dong ! i tell u !

Kalau yang tahap kronik tuh siap letak bedak dalam sampul surat bagi wangi...
pastuh kalau pos hari nie, esok dah jengah peti surat mengharapkan surat balasan dah sampai. Apa lah punya bongok, pada hal dah tau surat tuh ntah-ntah still on the way ke rumah si dia !

Hari-hari dok jenguk peti surat, lambat sikit mula lah start cakap sorang-sorang hehe... Time tu... macam orang ilang akal kalo tak nampak batang idong posman meroyan jugak la dibuatnye...! mana nie..? tak sampai-sampai lagi surat balasan !

Gambor pon pos dlm surat... skang nie attach je kat emel kan ? hehehe
Nak bergayut pulak kena gi public phone.... sanggup pi kumpul duit syiling banyak-banyak, biar poket berat takpe, janji malam karang buleh gayut lama-lama pastuh carix public phone yang jauh dari orang.... Udah macam kera sumbang hehe lagi gelap lagi bagus... hahaha
Pulak tuh sambil gayut tangan tekan
* dan # serentak... kokononnya buleh bagi lama sikit bercakap la tuh... Ntah mana punya dapat ajaran tuh ?! he he

Tapi kan...time tuh buleh jer hidup tanpa handphone dan internet,
takde masalah langsung...! Tapi sekarang nie ? Kalau tertinggal enset kat rumah...
sanggup patah balik... Biorlah punch card merah... he he he !

Nak nak la nie enpon dah jadi mesen bikin wang woooo !
Aper korang nak kata pasal nie ?

Read more...

Cerita Pasal Emak

Entry nie aku cilok sebenarnya, tapi adala jugak persamaan tentang mak aku walau tidak seratus persen tapi dalam tujuhpuluh peratus tue ada la kut

Aku sebenarnya rindu... rinduuu..!! sangat, itu saja perkataan yang boleh aku sebut di sini untuk bagi tau korang. Di sebalik keinduan itu jugak, ada yang manis untuk aku kenangkan semasa hayat mak aku masih ada... aaaa...! tak yah la aku citer kat sini, lagi pulak yg berlalu telah pun berlalu... kalau nak aku ceritakan pun next entry jea la... boleh ?
Sementara tu korang baca dulu cerita pasal mak dia mak saya mak awak !
terimakasih juga kepada yg telah memberi komen entry ini.

Nie Nak Citer Pasal Mak... !

Aku mest terkenangkan waktu aku kecil-kecil dulu, dimana Mak membesarkan aku dengan sepenuh kasih sayangnya dan pada azalinya arwah abah adalah orang yang paling rapat dengan aku masa tu, so... aku nak beritahu sifat Mak aku yang memang aku kagum sampai sekarang.. !


Mak aku seorang perempuan yang sangat tabah dan mempunyai ciri2 wanita yang aku inginkan. Mak aku cantik dari luaran mahupun dalaman kerana mak aku seorang yang berpegang kepada agama. Mak aku pandai berbahasa arab dan selalu ajar anak anaknya, cuma aku je yang malas sikit nak blaja..hehe..

Mak aku pandai masak, walaupun masakan dia simple tapi bagi aku rasanya amat sedap sekali..mak aku seorang yang ramah dan disenangi semua orang termasuk kawan2 aku, mak aku pandai mengaji bila ngaji dia punya suara power jugakla. Mak aku juga mengajar budak mengaji di rumah cuma aku agak lambat sikit tangkap bila belajar dengan mak aku sebab tu aku kut mengaji merangkak-rangkak sampai sekarang...bengong betul aku ni..hehehe..

Mak aku suka bercerita kisah Nabi, kisah percintaan Adam & Hawa, kisah diri dia, kesah asal usul keluarga dan macam2 lagi, sebab tu anak menantu smua rapat dan mesra dengan mak. Sebab mak aku sporting gile. Mak aku manja dengan anak2... mak aku seorang yang tabah dan kental...masa arwah abah meninggal..mak tenang aje hadapinya, tapi aku tahu dalam hati dia macam mana perasaan dan keadaan dia... sedey lak aku tetiba.... huk huk !

Bila waktu malam aku suka perhatikan mak aku tido sebab ada ketenangan di wajahnya, aku suka kucup dahi mak aku masa dia tidur dan aku suka temankan mak aku solat malam tanpa dia sedari aku sedang memerhatikanya... tu masa aku tak tidola...!Mak aku seorang yang rajin, mak aku juga suka berjalan. Mak aku suka binatang terutamanya kucing... mak aku sayang cucu2nya... mak aku sayang aku... huhu... mak aku suka akan pilihan aku.. .mak aku comel..hahaha...

MAK aku... adusss... berapa banyak mak daa... tapi yang penting aku tak pernah jemu panggil mak aku walaupun 1000x dan dari kita lahir sampai lah kehari ini... perkataan MAK adalah perkataan yang paling banyak kita sebut... sebab mak adalah permata yang takkan hilang sampai bila2... kerana syurga itu dibawah telapak kaki IBU. dan mak adalah segalanya bagi kita. Dan ingat... Mati kita nama mak lah yang akan di Bin or Binti kan apabila kita ditalkin dikemudian hari. Ingat...!!! Macam mana sifat mak kita sekalipun..dia tetap mak dan dia adalah insan yang paling sempurna dalam hidup kita, setitis airmata ibu yang mengalir akibat tindakan dan kesalahan kita berapa banyak dosa yang kita tanggung?? So... sapa2 yang pernah wat mak menangis... korang mintaklah ampun darinya... jangan tunggu raya baru nak mintak maaf..hari ni mungkin bukan untuk esok atau berikutnya.


Sebab tu aku terlalu sanjung tinggi dengan mak aku, sebab apa yang dia miliki dan kasih sayang dia takkan luntur sampai bila2. Dan pada aku yang sedang menaip ni, eh tak la copypaste jea.. hehe... tak ada insan yang mampu membuat aku kecewa dan tergugat kerana kasih sayang aku pada mak, kerana mak adalah segalanya, walaupun aku kehilangan seseorang yang di sayangi.. tapi aku tidak merasa akan kesedihannya sebab aku dapat rasakan orang tu tak penting bagi aku, kerana aku ada seseorang yang paling aku sayang dan penting iaitu MAK. Sebab tu aku akan cari seorang isteri yang boleh menggembirakan mak aku, memahami dan selesa dengan kluarga aku dan "ISTERI" yang aku inginkan seperti mak aku, walaupun tak sama tapi sekurangnya aku inginkan seorang isteri yang ada ciri2 mak aku walaupun sedikit. Aku juga akan sayang akan bakal mak mertua aku seperti mana aku sayang mak aku kerana itu adalah prinsip hidup aku. Dan aku bersyukur kerana mempunyai mak yang memahami akan diri aku, dan tiada pengganti selain dia... kerana Mak adalah segalanya buat diri aku hingga keakhir nya...
Aku "SAYANG MAK".
-
 tapi mak aku dah lama pergi - Al-Faatihah... !

Read more...

Lagi kes salah hantar e-mail akibatnya... !

Seorang lelaki telah menginap di sebuah hotel di KL. Terdapat sebuah komputer di dalam bilik hotel itu. Dia pun mengambil keputusan untuk menghantar e-mail kepada isterinya.


Malangnya, dia telah tersalah taip alamat e-mail isterinya dan tanpa mengetahui kesilapan itu, dia pun terus menghantar e-mail tersebut...

Di sebuah rumah di Kedah pula, seorang janda baru sampai ke rumahnya selepas pulang daripada majlis pengebumian suaminya. Janda tersebut mengambil keputusan untuk menyemak e-mailnya untuk melihat sekiranya terdapat mesej daripada saudara-mara dan teman-temannya.

Selepas membaca e-mail pertama itu si janda tersebut pun pengsan. Anak lelaki janda tersebut pun bergegas ke bilik ibunya dan mendapati ibunya terlentang di lantai dan dia pun membaca mesej di dalam skrin komputer:

To : Isteri kesayanganku
Date : 6 April 2009
Subject : Abang telah selamat sampai
Abang tahu Sayang pasti akan terkejut dengan kehadiran mesej ini. Mereka telah menyediakan komputer di sini pada ketika ini dan kita boleh menghantar e-mail kepada sesiapa sahaja terutama insan kesayangan kita.

Abang telah selamat sampai dan telah menginap dengan aman di sini. Abang lihat semuanya telah di sediakan di sini untuk kedatanganmu pada hari esok.Semoga berjumpa denganmu nanti,

Sayang. Abang harap perjalananmu ke sini nanti lebih bermakna seperti apa yang telah Abang lalui ketika ini.

Read more...

aku nak sedekah lagu nie pada semua kawan bloggers



antara yang menarik perhatian aku dalam lirik lagu tu ditulis...

Kau merasakan dirimu gagah,
hak yang lain tak kau indah... mengganas engkau di angkasa
terbanglah engkau tinggi sampai kemana lagi...
Ingin engkau jelajahi

Sahingga kau terlupa yang tinggi jatuh jua bila tiba ketika...
Kau Ketanah Akhirnya !
usahlah engkau lupa bahawa langit itu tinggi
nanti lemas sendiri...

semoga terhibur !

Read more...

jangan sebarangan guna bahasa it



Why Malaysian Government insists on using English for math and science?

This is because the whole world uses the language as an information and/or technology language. How dangerous it will be if we try to use Bahasa, especially in school. See example below:-

Hardware = barangkeras
Software = baranglembut
Joystick = batang gembira
Plug and Play = cucuk dan main
Port = lubang
Server = pelayan
Client = pelanggan

Try to translate this in english...!

That server gives a plug and play service to the client using either hardware or software joystick. The joystick goes into the port of the client.

Now in bahasa melayu....!

Pelayan itu memberi pelanggannya layanan cucuk dan main dengan menggunakan batang gembira jenis keras atau lembut. Batang gembira itu akan dimasukkan ke dalam lubang pelanggan.

Now you know...WHY ?... hah !

Read more...

Jawapan Tag dari LemangCute

Lama jugak aku perap tag dari lemang cute nie sebenarnya... sebulan ada dah agaknya tag nie aku marinate tag dia nie. Apa yang dia nak aku buat ialah bukak folder ker enam dan terbitkan gambar yang ker enam.... Nah kau ! sekali keluar merahhh..., aku sendiri pun terkezut ! hehe

Gambar nie member aku yang antor mlalui email, opis dia sebelah jea bangunan dari opis aku nie, dia suruh aku buat undian yang mana satu pilihan aku untuk dipangkah

Sebenarnya dua-dua aku tak pilih untuk dipangkah, kerana aku telah membuat keputusan aku sendiri dengan memilih calun Pakatan Rakyat untuk dipangkah ! he he.

sekian, Terima Kasih.

Read more...

kenapa orang leaki, lepas kawin jea mesti buncit ?

Kenapa, orang laki, lepas kawin je mesti buncit?



kawan-kawan semua boleh tak share dengan semua warga blogger kat sini, apakah faktor yang boleh menyebabkan lelaki boleh jadi sedemikian rupa sebab apa yang saya perhatikan memang macam tu... pelik la

Ada pendapat-pendapat yang kata...

*senang hati....sebab dah ader org yg kita sayang selalu depan mata... permakanan yang terjaga.. dah ada isteri...tau makan jer.... kurang nya melakukan aktiviti2 seperti riadah or bersenam.... sebab bila dah makan kenyang... pas tu rehat depan tv... baca paper... tetido...or sebab mereka nie banyak cacing kot... terlupa makan ubat cacing sebab tu lah jadi macam tu.... he he he

*Aku rase sebab mase bujang, depa mane ade buat hubungan kelamin. Lepas kahwin, selalu buat. Kadar testosteron menurun, air mani keluar. Kadar metabolisme menurun. Sebab tu perut boroi. Kalau kate pasal makan, before bujang makan banyak pun, x gak gemuk..hehe..

*Atau isteri yang suka try resipi baru
Suami akan jadi bahan ujikaji hehehe... mungkin jugak tuh kan ?

*Ini kebiasaan hidop la... Pompuan pon sama gak kot..Maybe pompuan stop shaving kot once married... Aku xtau ah coz x kawen g... Tapi abg aku yg dah kawin cakap buncit, coz hidop terlampau teratur and rilek sgt sampai lupa nak pk psl bende2 mcm xcercise and eat right..

*mane tak buncit, makan-minum sume terjaga bile dah kawen, nak gi bersenam pon agak malas..
sbb bini dah ade kat umah..bersenam ngan bini la.

*pompuan pun sama..lps kawin badan naik..
maybe sbb hati senang..makan berjaga..bersukan pun dah malas... aku belum kawin... tapi, aku akan pastikan laki aku nanti tak buncit... errr... tp skrg bleh la cakap... kalau dah takdir dia buncit esok, aku redha je lahhhh..

*siapa kata? ramai juga yang nak buncit lepas kawin, tapi tak buncit-buncit juga.
paktor usia, sbenarnye perut/badan diorang membesar tak semestinya lepas kahwin.
mende ni aku dok perati, orang yg berusia 22+ makin lama makin gemuk, sbab metabolisme dia makin kurang. tapi bila da kawin tu gemuk dia makin menjadi jadi mungkin faktor pompan pon ikut sama.

*kalo dulu lengan kurus je naik umur 22 tros besar je lengan, menggelebeh plak tu
lagi satu faktor duit, dlu tak bergaji hanya mampu je nengok makanan bes2. tapi bila da bergaji ha main sambar je makanan mahal.lagi2 yg tengah single mahu keje melantak je.
tapi gemuk yg single ni tak sama ngan gemuk yg couple. yg couple ni lagi besor. he he he
takde kene mengene yg kurus banyak tekanan ke ape

*bila lepas kahwin
perempuan bunting sembilan bulan lelaki bunting seumur hidup
tu namanya pengorbanan seorang lelaki...

*katenye coz sexual activities...
bile ade sexual intercourse, orgasm..bla..bla...kelenjar pitutuari (betul ke ejaan nie...? ) kat otak akan merembes hormon yg encourage cell growth.....x tau la btul ke x....

*Dah kawin tak yah ar susah2 nk control...menda yg nk da dpt kn... lgpn kegiatan riadah selama ni da ditukarkan untuk senaman lain lak...

*Tapi ada gak ar case cm cousin aku ni...dia ckp dia suka kalo husband dia gemuk sbb sedap peluk...so pas da kawin dia sumbat laki dia mkn byk2...dulu2 suh maintain kurus masa nk bersanding aje, teringat brader kat opis aku.aku tanye la kat die nape perot boroi pas kawen die bleh cakap"isteri aku tiup dari bawah, kembong la perot aku!"

*wakakakakaka...lawak bro! lawak!! tergelak aku sensorang!!

Pendapat korang pulak macamana ?


Read more...

Peguam Menulis - Kalimah ALLAH

Di ambil dari entry Nurhanisalwa - Terima Kasih kerana membenarkan saya menerbitkan semula entry ini mudah mudahan ada manfaatnya untuk kita...

Salam semua,

Kelmarin, seluruh negara dikejutkan dengan arahan daripada Kementerian Dalam Negeri berhubung penggunaan kalimah Allah oleh Akhbar Herald-The Catholic Weekly dalam buku-buku agama terbitan mereka. Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas) hari ini diberitahu bahawa penggunaan perkataan ‘Allah’ dalam penerbitan berkaitan agama Kristian bukan lagi satu larangan. Keputusan itu terkandung dalam Perintah Keselamatan Dalam Negeri (Larangan Dalam Penggunaan Perkataan Tertentu dalam Dokumen dan Penerbitan) 2009 yang baru diwartakan oleh KDN. Menurut Peguam Kanan Persekutuan, Nizam Zakaria, perintah bertarikh 21 Januari lalu berkuat kuasa serta-merta setelah ia diwartakan pada 16 Februari lalu.

Perintah tersebut berbunyi: ‘‘Percetakan, penerbitan, penjualan, pengeluaran, pengedaran dan pemilikan sebarang dokumen dan penerbitan berkaitan agama Kristian yang mengandungi perkataan ‘Allah’, ‘Kaabah’, ‘Baitullah’ dan ‘Solat’ adalah dilarang melainkan di muka hadapan dokumen dan penerbitan itu ditulis dengan perkataan “Khusus Untuk Penganut Agama Kristian’’.

Untuk makluman semua, pada tahun 2008, sebuah gereja Titular Roman Catholic Arhbishop of Kuala Lumpur telah memfailkan permohonan di Mahkamah Tinggi Sivil Kuala Lumpur melalui semakan kehakiman supaya pengisytiharan dibuat oleh Mahkamah untuk membatalkan keputusan Menteri Keselamatan dalam Negeri dan Kerajaan Malaysia yang melarang penggunaan kalimah Allah di dalam akhbar the Herald Weekly dan istilah/perkataan Allah adalah tidak khusus bagi agama Islam.

Antara lain, alasan permohonan mereka adalah:-
1)Penggunaan kalimah Allah di dalam penerbitan tersebut adalah penghayatan Iman Kristian (biar betull!!) dan istilah itu turut digunakan oleh umat Islam dan Kristian;

2)Perkataan Allah terdapat dalam Al-Kitab dan digunakan dalam upacara sembahyang Katholik;

3)Mereka mempunyai hak di sisi undang-undang untuk menggunakan istilah Allah yang wujud dari hak kebebasan bersuara (Fasal 10 Perlembagaan Persekutuan) dan hak kebebasan beragama (Fasal 11 Perlembagaan Persekutuan);

4) Kalimah Allah ialah istilah yang tepat untuk istilah "God" dalam Bible, dan "Lord' sebagai "Tuhan";

5) Istilah Allah bukan istilah khusus bagi agama Islam, dan selama 15 abad, umat Islam dan Kristian telah menggunakan perkataan Allah sebagai merujuk kepada "Tuhan Yang Unggul". Istilah "God" telah diterjemahkan sebagai Allah dalam istilah/perkataan agama Katholik yang pertama kali diterbitkan pada tahun 1989 oleh Majlis Uskup-Uskup Katolik Semalaysia.

Atas dasar mempertahankan agama, beberapa Majlis Agama Islam Negeri-negeri termasuk MAIS telah bertindak balas dengan memfailkan permohonan untuk mencelah di dalam kes tersebut bagi memastikan hal ehwal agama Islam dapat dipertahankan dengan sewajarnya., dan permohonan ini telah dibenarkan oleh Mahkamah. Bagaimanapun, keputusan ini telah mendapat bantahan daripada peguam gereja dengan alasan Mahkamah Tinggi Sivil tidak ada bidangkuasa untuk mendengar permohonan pihak MAIS dan MAINS. Bantahan ini masih belum dibicarakan, tiba-tiba keluar kenyataan dari KDN.

Dari sudut perundangan sivil dan Syariah, pada pandangan saya, arahan yang dikeluarkan oleh KDN ini merupakan satu perkara yang tidak wajar dan tidak selaras dengan undang-undang yang berkuatkuasa di Malaysia dan juga Hukum Syarak. Dari sudut perundangan Syariah, sebab-sebabnya adalah:-

1) Maksud Syariah yang utama adalah menjaga agama. Jika penggunaan kalimah Allah oleh pihak gereja di dalam kitab-kitab pengajaran agama Kristian terbitan gereja-gereja, kebimbangan bahawa kitab tersebut mudah dibaca oleh orang-orang Islam, mendorong mereka meninggalkan agama Islam, mencetuskan kekeliruan akidah, (Tuhan kita adalah sama?!) justeru, wajiblah kita menghalangnya. Tambahan pula, mengikut kaedah fiqh, kemudharatan hendaklah dicegah.

2) Umat Islam wajib melafazkan perakuan keimanannya secara formal, iaitu La Ilaha Illa Allah yang bermaksud " Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah" dan Muhammadur Rasulullah, yang bermaksud " (Nabi) Muhammad itu Pesuruh Allah". Umat Islam tidak melafazkannya dengan cara-cara lain seperti " Tuhan yang saya sembah adalah Allah" atau "Allah adalah Tuhan saya". Ini menunjukkan bahawa seseorang yang beragama Islam membuat perakuan ketuhanan mereka dalam bentuk negatif, iaitu memperakukakn kewujudan satu Tuhan (Esa) yang dinamakan Allah, di atas penafian tuhan-tuhan lain. Unsur penafian tuhan-tuhan lain inilah yang menjadi tunjang konsep ketuhanan dalam Islam. Ini merupakan satu intipati tauhid (pengesaan Allah) dalam konsep ketuhanan Islam.

3) Perkataan "Allah" dan bukannya "Tuhan" digunakan oleh umat Islam untuk mengelakkan dari makna-makna lain yang tidak dikehendaki, seperti: i) Tuhan yang tidak beridentiti (fahaman pantheisme, iaitu Tuhan adalah segala-galanya dan segala-galanya adalah Tuhan!), ii)Tuhan sebagai entiti yang tidak mutlak/kabur (pandangan idealist), iii)Tuhan sebagai sifat makhluk (yang mempunyai jantina, perlu memenuhkan kehendak-kehendak biologi (makan, minum, berkelamin,) iv) Tuhan yang mempunyai kehendak sosial- berkawan, berkelompok, berpolitik, beragama, dll, v) Tuhan sebagai jelmaan, iaitu yang dijelmakan dalam bentuk objek-objek yang dapat dilihat. vi) Tuhan yang diangkat, asalnya bukan Tuhan, (seperti harta benda, kekayaan, sanjungan, kedudukan).Kesemua sifat-sifat ini tidak tulen dan bukan ciri ketuhanan yang dikehendaki.

4) Dari struktur nahu dan linguistik Arab, perkataan Allah itu secara mutlak bererti "Tuhan yang satu dan satu-satunya", adalah satu nama khas dan bukan ganti nama. Allah tidak boleh digunakan dalam bentuk atau makna-makna lain. Perkataan "Tuhan" sebagai bukan nama khas adalah "Ilah", bukan Allah. Allah ialah nama khas bagi Tuhan yang identitinya adalah keesaan. Jika kita menggunakan perkataan "Tuhan", ianya boleh diumumkan dan boleh dibanyakkan dengan menggantikan "T" besar dengan 't' kecil, memanusiakan pengertiannya seperti "godfather", "godmother", memperempuankannya dengan "goddess", atau memperkecilkannya dengan 'godling'. Kita tidak boleh memanupulasikannya dengan cara apa sekalipun dalam bahasa asalnya (Ahmad Deedat, 1981 : 33) Jelaslah dari segi linguistik perkataan "Allah" adalah lebih superior daripada apa jua perkataan dari apa jua bahasa dalam mempertahankan dan memelihara makna keesaan dan keunikan satu-satunya Tuhan yang layak disembah.

5) Ketika surah Al-Ikhlas diturunkan, ia membicarakan soal konflik, tentang siapakah sebenarnya Allah yang dituturkan oleh agama-agama lain itu. Adakah ia tepat dan benar dengan konsep 'Allah' yang digelar dan dipanggil oleh mereka? Imam Ibn Kathir menukilkan kata-kata Ikrimah tentang perihal turunnya ayat ini:

Berkata Ikrimah: " Ketika orang Yahudi mengatakan :"Kami menyembah U'zair anak Allah. Orang Nasrani menyatakan:"Kami menyembah Al-Masih anak Allah. Majusi mengatakan:"kami menyembah matahari dan bulan. Orang Musyrikin pula mengatakan:"Kami menyembah berhala". Lalu Allah swt menurunkan ke atas Rasulullah SAW surah Al-Ikhlas yang bermaksud; 'Katakanlah wahai Muhammad bahawa Allah itu Esa, Allah itu tempat bergantung segala makhluknya, Allah itu tidak beranak dan tidak diperanakkan dan Allah itu tiada bagiNya sekutu'.

Lalu, tidak mengira apa jua agama, sekiranya mereka tidak mengerti dan mengenal siapa itu Allah, makna sebenar di sebalik nama itu, maka mereka sekali-kali tidak layak untuk menggunakan kalimah tersebut sebagai merujuk kepada zatNya Yang Maha Agung.

6)Tuhan orang Islam dan orang Kristian tidak sama, kerana kepercayaan Kristian berasaskan kepada konsep Trinity , iaitu Tuhan yang Satu sebagai Tiga,(Konfiuslah! Berapa sebenarnya? Satu ke tiga?)

7)Diriwayatkan juga sebuah hadith daripada Abu Sa‘id secara marfu‘: “Bahawa Isa diserahkan oleh ibunya kepada seorang pengajar agar dapat mengajarnya menulis. Lalu si pengajar berkata kepadanya: Tulislah dengan nama Allah. Isa berkata: Tahukah kamu siapa itu Allah? Allah ialah Tuhan bagi segala yang dipertuhankan”.

Merujuk kepada undang-undang sivil, berikut adalah undang-undang yang berkaitan yang sepatutnya dirujuk oleh pihak KDN sebelum sesuatu arahan dikeluarkan.

1)Perkara 11 (4) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa undang-undang Negeri boleh mengawal dan menyekat pengembangan apa-apa iktikad atau kepercayaan ugama antara orang-orang yang menganut Ugama Islam.

2)Undang-undang mengawal perkembangan ugama lain tersebut telah diwujudkan oleh Badan Perundangan Negeri-negeri oleh kebanyakan negeri di Malaysia dan kebanyakan negeri-negeri mempunyai peruntukkan undang-undang yang sama. Di Selangor, undang-undang mengawal agama lain ini dinamakan Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan dan Perkembangan Di Kalangan Orang Islam) 1988. Untuk memudahkan penulisan, saya akan merujuk kepada Enakmen Selangor.

3) Seksyen 9, Enakmen tersebut memperuntukkan bahawa:-

Seseorang adalah melakukan kesalahan jika dia-
(a) dalam apa-apa tulisan, ucapan, pernyataan awam yang diterbitkan, menggunakan mana-mana perkataan yang disenaraikan dalam Bahagian I kepada Jadual di dalam Enakmen tersebut, untuk menyatakan atau memperihalkan sesuatu fakta, kepercayaan, idea, konsep, perbuatan, aktiviti, perkara atau hal mengenai atau berkaitan dengan sesuatu agama bukan Islam.

4) Merujuk kepada Jadual I, antara perkataan-perkataan yang tidak boleh digunakan berkaitan dengan agama Islam termasuklah Allah, Rasul, Fatwa, Nabi, Syariah, Ulama dll.

Justeru, pada pandangan saya, Perintah Keselamatan Dalam Negeri (Larangan Dalam Penggunaan Perkataan Tertentu dalam Dokumen dan Penerbitan) 2009 yang baru diwartakan oleh KDN adalah ultra vires (bertentangan dengan) objektif mempertahankan agama Islam di dalam Perlembagaan Persekutuan, kerana tidak konsisten dengan peruntukan Perkara 11 (4) tersebut dan Enakmen yang diwujudkan di bawah Artikel 11(4).

Kalimah Allah bukanlah satu kalimah yang sekadar menjadi sebutan atau seruan atau panggilan bagi tuhan semata-mata. Sebaliknya ia merupakan nama yang melambangkan aqidah atau agama bagi orang yang menggunakannya. Oleh itu penggunaannya amat wajar dipantau dan dipelihara oleh kerajaan demi memastikan tiada sesiapa yang terkeliru dengan nama Yang Maha Agung itu. Justeru, keputusan kerajaan untuk mengekalkan larangan penggunaan kalimah Allah dalam penerbitan bukan Islam, sebagaimana yang telah diputuskan di dalam mesyuarat Jemaah Menteri pada 18 Oktober dan 1 November 2006 adalah amat bertepatan dan tidak boleh dipertikaikan sama sekali. Malah penggunaan kalimah Allah, Baitullah, Solat dan Kaabah telah pun diwartakan hanya eksklusif buat umat Islam sahaja di bawah Warta PU (A) 15/82 dan pekeliling KKDN. S.59/3/6/A bertarikh 5 Disember 1986.

Anyway, terfikir juga saya, dalam masa yang sama juga, ini menunjukkan 'Bible' mereka tidak original dan boleh diubah-ubah. Sekejap nak guna Jesus Christ, sekarang mahu guna kalimah Allah pula. Memang suka meng'konfiuskan' orang. Maaflah, mungkin entri ini agak panjang, tapi saya amat berharap supaya entri ini dibaca dan jika pembaca bersetuju dengan pandangan saya, minta disebarkan kepada orang lain dengan me'link'kan artikel ini dalam blog masing-masing, untuk memberi kesedaran kepada orang lain peri-pentingnya mempertahankan kalimah Allah, untuk memelihara kesucian Islam. Wallahua'lam.


Rujukan Ilmiah:
-Perlembagaan Persekutuan

-Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan dan Perkembangan Di Kalangan Orang Islam) 1988.

-Dr Amriah Buang, Mengapa Kalimah Allah? Satu percubaan menjelaskan pengertian ketuhanan dalam Islam.

- Artikel bertajuk : Kalimah Allah, bukan bermakna "God Semata-mata, Cawangan Aqidah, Bahagian Penyelidikan JAKIM.


Read more...

Senarai terbaru 21 terkaya di dunia

Berikut senarai 21 orang terkaya di dunia 2009yang dikeluarkan Majalah Forbes hari ini:


1. Bill Gates (AS$40 bilion - Microsoft - Amerika Syarikat)
2. Warren Buffett (AS$37 bilion - Berkshire Hathaway - AS)
3. Carlos Slim dan keluarga (AS$35 bilion - Telecoms - Mexico)
4. Lawrence Ellison (AS$22.5 bilion) - Oracle - AS)
5. Ingvar Kamprad dan keluarga (AS$22 bilion - Ikea - Sweden)
6. Karl Albrecht (AS$21.5 bilion) - Aldi - Jerman)
7. Mukesh Ambani (AS$19.5 bilion) - petrokamia - India)
8. Lakshmi Mittal (AS$19.3 bilion) - besi - India
9. Theo Albrecht (AS$18.8 bilion) - Aldi - Trader Joe's - Jerman
10. Amancio Ortega (AS$18.3 bilion) - Zara - Sepanyol)
11. Jim Walton (AS$17.8 bilion) - Wal-Mart, AS)
12. Alice Walton (AS$17.6 bilion) - Wal-Mart - AS)
13. Christy Walton dan keluarga (AS$17.6 bilion) - Wal-Mart, AS)
14. S. Robson Walton (AS$17.6 bilion) - Wal-Mart AS)
15. Bernard Arnault (AS$16.5 bilion) - LVMH - Perancis.
16. Li Ka-shing (AS$16.2 bilion) - Hong Kong.
17. Michael Bloomberg (AS$16 bilion) - Bloomberg, AS)
18. Stefan Persson (AS$14.5 bilion) - Hennes and Mauritz, Sweden)
19. Charles Koch, AS$14 bilion - pembuatan, tenaga - AS)
20 David Koch (AS$14 bilion) - pembuatan, tenaga - AS) - AFP

21 Sheikh Azmie - Ada blog MyTownSatay , Moto Kap Chai sebijik, Mesen Potong Rumput sebijik, Selipar Jepun tebal setengah hinci, T-Shirt Pagoda selai, Sejadah selai... banyak woooo tak tersenarai !

Read more...

bahasa melayu dimatikan


Tok nak ulas sikit tentang GMP atau ringkasnya Gabungan Mansuhkan Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris. Impak bantahan PPSMI semalam oleh lebih daripada 100 ribu orang yang diketuai oleh Bekas Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka(DBP dan mantan duta Malaysia ke UNESCO, Datuk Dr Hassan Ahmad telah mendapat liputan luas dalam dan luar negara.

Dokongan kuat daripada Sasterawan Negara Datuk A.Samad Said dan tokoh ilmuan seperti Profesor Emeritus Datuk Dr Nik Safiah Karim, Prof Emeritus Abdullah Hasaan, Dr Shaharil Mohamad Zain dan berpuluh-puluh lagi tokoh akademik dan cendekiawan menjadikan gerakan ini digeruni kerajaan UMNO-BN sehingga terpaksa mengerahkan FRU menangani arus kebangkitan pejuang-pejuang bahasa Melayu.

Lebih menakutkan Pak Lah ialah GMP telah mendapat sokongan terbaharu daripada Majlis Permuafakatan Persatuan Ibubapa & Guru Nasional (PIBGN) yang mempunyai 8000 persatuan PIBG di seluruh negara. Pihak Suara Rakyat Malaysia(SUARAM) bersama 53 persatuan lain.Ini belum dikira Dong Zhong dan Persatuan Tamil.

Apabila tokoh cendekiawan Melayu sanggup turun ke jalan berdemo dengan rakyat jelata dan terpaksa menerima bahana gas pemedih mata yang dilepaskan oleh FRU,hilanglah maruah UMNO yang selama ini mendakwa memperjuangkan nasib bangsa Melayu sedangkan golongan yang ingin memperjuangkan bahasa Melayu ditangkap dan dimasukkan ke dalam lokap.

7 Mei 2009 adalah satu trajedi buat UMNO kerana sanggup mengarahkan FRU bertindak ganas terhadap bangsa sendiri,bangsa Melayu yang hanya ingin berarak ke Istana Negara untuk menzahirkan bantahan terhadap PPSMI.Rejim Yahudipun tak berlaku ganas terhadap bangsanya sendiri.Sekarang rakyat dapat melihat sendiri PDRM sanggup bertindak keterlaluan sehingga melepaskan gas pemedih mata ke dalam masjid negara.

Pak Lah patut merasa malu dan sebagai PM,sepatutnya beliau mengarahkan Musa Hassan dan Ketua Polis KL meletakkan jawatannya.Kenyataan akhbar Pak Lah mendesak agar isu PPSMI ini diselesaikan segera sebelum menjadi lebih serius mengugat peluang Hishamudin memenangi perebutan naib Presiden UMNO dan ramai yang meramalkan sepupu Najib ini akan kalah dengan teruknya. Tok faham mengapa Pak Lah cukup berlembut.Krisis politik di Perak, Pak Lah tak mintapun diselesaikan segera.

Sebenarnya Pak Lah sekali lagi ingin memperalatkan Pakatan Rakyat untuk menyokong usulnya menubuhkan Suruhanjaya Penambahbaikan Polis.Kali ni tok harap MP-MP Pakatan Rakyat jangan sokong kerana Suruhanjaya Perlantikan Hakim dan SPRM yang ditubuhkan baru-baru ini setelah mendapatkan sokongan MP-MP Pakatan Rakyat telah gagal berfungsi dengan baik dan sebaliknya memihak kepada UMNO.

Pak Lah memerlukan majoriti 2/3 daripada ahli parlimen untuk menubuhkan suruhanjaya penambahbaikan polis.Tok percaya jika helahnya ini terlaksana, Musa Hassan akan dilantik menjadi Pengerusi Suruhanjaya ini.

UMNO tak kira ketuanya Pak Lah ataupun Najib tetap sama cuma cara mereka menipu rakyat yang berbeza.

Sumber dari Tok Iskandar

Read more...

Negri silver yang sudah cair


Di mahkamah, hakim mengeluarkan penghukuman 'pelik', Speaker sebagai pegawai kerajaan, hanya boleh diwakili oleh Peguam Negara atau wakilnya sahaja. 'Conflict of interest' yang sangat jelas seperti mengharapkan anjing membela kucing. Terbaru, Hakim pulak dimaklumkan telah tamat tempoh, expiry date..

Apakah begitu berat permintaan Pakatan Rakyat untuk diperkenan oleh pihak istana. Ataukan mungkin benar seperti khabar angin yang bertiup kencang yang mengatakan sultan sebenarnya turut diperangkap oleh Umno.
Permintaan Pakatan Rakyat sebenarnya sangat munasabah. Tidak lebih sekadar minta dibubarkan DUN. Malah Hj NIzar cukup konsisten sejak dari awal. Semua tindakan beliau menjurus kearah membubarkan DUN.

Yang akan menanggung kesan langsung dari krisis di perak ini adalah rakyat negeri perak sendiri. Lagi lama krisis berlanjutan., lagi beratlah kesan yang akan ditanggung. Jentera Kerajaan terkontang kanting sekarang. Segala projek pembangunan pasti tergendala. Rakyatlah yang akan menangung kesannya.

Krisis di Perak ini sebenarnya cukup mudah untuk diselesaikan. Jika sultan Perak bersetuju membubarkan DUN, krisis ini boleh dianggap selesai. Biar dipulangkan mandat kepada rakyat Perak menentukan kerajaan mana yang patut mentadbir. Apa pun keputusan atau tindakan pihak istana selain dari membubarkan DUN, akan dilihat berpihak.

Dengan bersetuju membubarkan DUN, pihak istana akan lebih dilihat berpihak kepada rakyat. Masalahnya berapakah harga yang perlu dibayar sebelum pihak istana mengambil tindakan. Mungkinkah pihak istana menunggu sehingga ada yang terkorban.

Jangan sampai kesabaran rakyat tercabar. Sepatutnya kejadian di Kuala Kangsar boleh memberi pengajaran kepada semua. Jika kemarahan rakyat tidak lagi dapat dikawal, apa sahaja boleh berlaku.

Ataupun mungkin itu yang dimahukan oleh Umno, jika diistiharkan darurat di Perak, kuasa mentadbir akan berpindah kepada kerajaan Pusat yang masih belum berjaya Pakatan Rakyat kuasai walaupun 16 September sudah lama berlalu. Lagi lama krisis ini berlanjutan, lagi mahal lah harga yang perlu rakyat bayar. Adakah rakyat perlu bayar dengan darah baru krisis di Perak boleh selesai ? moga-moga tidak sampai ke tahap itu.

sumber dari ABO

Read more...

chat dgn cewek pendatang indon tanpa ijin

INI pendedahan berani nie... Pagi tadi aku chat dengan Neng cowok indon... dia sekarang kerja di Penang dia pun ada blog... klik di sini nak tengok blog dia


sheikh (3/3/2009 10:22:05 AM): salam Intan !
intan mgm (3/3/2009 10:22:15 AM): wasalam
sheikh (3/3/2009 10:22:20 AM): hehe
sheikh (3/3/2009 10:22:32 AM): Aku kangen ama kamu nih.
intan mgm (3/3/2009 10:22:49 AM): haha..bisa begitu ya? hehehe
sheikh (3/3/2009 10:23:07 AM): apa ngak ada ole2 nya ?
intan mgm (3/3/2009 10:23:48 AM): ya..kalau mau.. ada lagi ole2 nya.. bisa dihantarin sama pak sheikh hahaha

sheikh (3/3/2009 10:24:12 AM): makasih ngak usah repot repot !
sheikh (3/3/2009 10:24:35 AM): kalau bisa yea... boleh aja hehe
intan mgm (3/3/2009 10:24:54 AM): haha..kamu juga sangat pandai bicara bahasa indon ya?
sheikh (3/3/2009 10:25:21 AM): haha... emmmm yea dikit dikit aja..
intan mgm (3/3/2009 10:26:04 AM): pandai bangat pak sheikh ya...saya terlalu sibuk pak.. sampaikan nggak ada masa mau chatting huhuhu

intan mgm (3/3/2009 10:26:25 AM): musim sibuk sudah kemari nampaknya huhuhu...
sheikh (3/3/2009 10:26:51 AM): yea saya tau kamu sibuk amat... memangnya kenape yea !
intan mgm (3/3/2009 10:28:28 AM): iya..sejak balik dari bercuti bos bg kerja banyak
intan mgm (3/3/2009 10:28:50 AM): terpaksa siapkan dengan segera.. perlu teliti kerna itu saya jarang sekali on ym

intan mgm (3/3/2009 10:29:15 AM): saya sedang mengedit modul
sheikh (3/3/2009 10:29:16 AM): ngak apa apa saya ngerti dong
intan mgm (3/3/2009 10:29:37 AM): iya..harap kamu ngeti ya...hihihi
sheikh (3/3/2009 10:30:03 AM): emmm iya... kamu jangan hawatir... saya ngerti.. kok !
intan mgm (3/3/2009 10:30:29 AM): gimana pak..sehat semuanya ya??
sheikh (3/3/2009 10:30:49 AM): alhamdulillah sihat2 aja
sheikh (3/3/2009 10:32:20 AM): apa kamu sudah ketemu cowoknya tika di bandung.. ?
intan mgm (3/3/2009 10:33:00 AM): aduh.. cowoknya ganteng2 sekali..sampai saya nggak bisa buat pilihan pak
sheikh (3/3/2009 10:33:56 AM): waduhhhh.. kamu ini apa apaan sih...
sheikh (3/3/2009 10:34:15 AM): masaaa gitu enteng gak bisa... ? petik jari dong !
intan mgm (3/3/2009 10:35:08 AM): waduh..tangan ku penuh dengan barang2 shopping..ngak boleh petik jari hahaha

sheikh (3/3/2009 10:35:45 AM): tapi.... main main mata juga boleh kan ? hehehe
intan mgm (3/3/2009 10:36:13 AM): hahaha..iya..cumanya mata saya udah kelabu hahaha
sheikh (3/3/2009 10:37:08 AM): bahaya tu dong... bisa jadi buta... mata kamu
sheikh (3/3/2009 10:37:16 AM): buta huruf !
intan mgm (3/3/2009 10:38:28 AM): iya..bukan buta huruf pak... saya masih bisa baca hahaha..contohnya tulisan di sign board.. "ORANG BIJAK TAAT MEMBAYAR PAJAK" itu tulisan di sign board di bandung hahaha

sheikh (3/3/2009 10:39:55 AM): hahaha lucu juga kamu ini yea.. awas kamu saya kerjain kamu nanti bila ketemu... hehe

intan mgm (3/3/2009 10:41:05 AM): haha..iya..saya juga ketawa bila baca ayat begitu..sungguh unik pak.. ayatnya pandai membelai jiwa hehehe

sheikh (3/3/2009 10:43:12 AM): yea ayat ayat cinta itu barangkali... !
sheikh (3/3/2009 10:43:38 AM): saya kira bahasa indonesia itu lebih tepat nahunya
intan mgm (3/3/2009 10:44:50 AM): benar sekali...saya setuju..bahasanya masih belum tercemar
sheikh (3/3/2009 10:45:37 AM): jadi apa lagi yg kamu beli dari toko2 di sana ?
intan mgm (3/3/2009 10:46:07 AM): aduh pak..saya tidak keruan bila disana..segala galanya mau dibeliin hehehe..murah bangat dong
intan mgm (3/3/2009 10:46:29 AM): saya beli telekung, kebaya, jeans.. blaus
sheikh (3/3/2009 10:47:17 AM): waduhhhh kayaknya kamu sudah hilang ingatan.... udah gilak kamu ini hahaha

intan mgm (3/3/2009 10:48:20 AM): haha..memang bisa gila kalau disana...saya juga beli kain pelikat dan kain batik...kebayanya sangat cantik2...boleh buat baju raya hehehe

sheikh (3/3/2009 10:48:56 AM): tentu buat saya ada kan.... ?
intan mgm (3/3/2009 10:50:00 AM): haha.. kalau pak mau..bisa ada..kakaka...tapi kain pelikatnya udah abes diberi2 pada saudara mara..

sheikh (3/3/2009 10:51:17 AM): tidak ada kain pelikat spender pelikat pun boleh aja... emm gak apa2 la asal kamu senang !
intan mgm (3/3/2009 10:52:11 AM): haha..sungguh saya sangat senang hati disana...sebabnya saya adalah jutawan ketika disana..tetapi bila pulang ka Malaysia udah bertukar status menjadi bankrapsi
sheikh (3/3/2009 10:52:52 AM): oooo maksud kamu bangkrup ? hehehe
intan mgm (3/3/2009 10:53:09 AM): iya hehehe
sheikh (3/3/2009 10:53:51 AM): ngak apa2 kamu boleh tinggal di sana terus seperti pendatang tanpa ijin !
intan mgm (3/3/2009 10:54:12 AM): waduhhhh pak..nggak mau saya
intan mgm (3/3/2009 10:54:33 AM): nanti saya kena kerja sebagai penyanyi jalanan pula hahaha

sheikh (3/3/2009 10:55:39 AM): iya..kan kamu sudah bilang.. kamu jadi bilionir di sana... lagi pulak cowok2 nya ganteng2 lagi...
sheikh (3/3/2009 10:55:44 AM):
intan mgm (3/3/2009 10:56:50 AM): iyalah pak..cumanya kalau saya tinggal disana mau kurus kering saya..nggak tahan makan makanannya..nama makanannya sungguh malang sekali iaitu "BAKSO MALANG" sgt terkenal disana ngeTOP gitu hehe

sheikh (3/3/2009 10:58:05 AM): Ha ha ha... sunguh malang si kota malang, malangnya ngak ada bau ?
intan mgm (3/3/2009 10:58:51 AM): malangnya nggak ada bau...hahahaha..
intan mgm (3/3/2009 10:59:00 AM): pak sheikh terus kenain saya... wakakaka
intan mgm (3/3/2009 11:01:10 AM): pak sheikh, nanti kita ngobrol lagi ya..saya kena habisin kerja ini dahulu..

sheikh (3/3/2009 11:03:11 AM): yea yea... silakan ! eh eh nanti..! nanti dulu... SIRAP BANDUNG NYA MANA ?

Read more...
Related Posts with Thumbnails

Lorem Ipsum

E-mail kan kepada..... sheikh@mytownkajang.com

  © Blogger templates Newspaper III by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP